W trosce o place zabaw.
Szanowna Pani Redaktor,
dnia 31.03.2025r. zgłosiła Pani problem następującej treści:
„Uprzejmie proszę o komentarz odnośnie placu zabaw w Ińsku. Otrzymaliśmy email tej treści:
W Ińsku przy Urzędzie Gminy jest usytuowany plac zabaw dla dzieci. W stanie obecnym plac ten jest zdewastowany i mimo lokalizacji przy Urzędzie Gminy nikt się tym placem nie interesuje. Zgodnie z przepisami co jakiś czas powinny być przeprowadzane kontrole i przeglądy zawarte w tzw. Dzienniku budowy.
Protokoły z okresowych kontroli powinny być dołączone. Widocznie tak nie jest bo do takiej sytuacji by nie doszło. Na murze jest zawieszony regulamin użytkowania placu zabaw. W godzinach wieczornych spożywany. jest alkohol. Na Urzędzie Gminy spoczywa obowiązek utrzymania obiektu w należytym stanie technicznym oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania obiektu. Proszę o interwencję oraz nagłośnienie tego tematu. Ińsko jest miasteczkiem turystycznym Zbliża się okres wakacji i na pewno dzieci będą chcieli korzystać z tego placu zabaw .”
Dziękuję, że podjęła Pani temat związany z placem zabaw mieszczącym się obok budynku Urzędu Miasta i Gminy Ińsko. Przyznaję, że plac zabaw, o którym jest mowa, już od wielu lat jest w opłakanym stanie. Postanowiłam podjąć działania zmierzające do zmiany tego stanu rzeczy.
Zgodnie z przesłaną Pani w dniu 19-03-2025 informacją, Gmina Ińsko otrzymała dofinansowanie w wysokości 249.000,00 zł (dwieście czterdzieści dziewięć tysięcy złotych) na utworzenie placu zabaw przy żłobku w Ińsku w ramach Resortowego Programu Aktywne Place Zabaw.
Ogólna wartość zadania określona została na kwotę 249.700,00 zł (dwieście czterdzieści dziewięć tysięcy siedemset złotych). Wkład własny 700,00 zł (siedemset złotych).
Na utworzenie nowego placu zabaw planuje się wykorzystać część działki numer geodezyjny 100 obr. 0001 m. Ińsko tj. teren o pow. ok. 550 m2 przy Zespole Szkół w Ińsku (obok boiska asfaltowego).
W ramach realizacji zadania zaplanowano:
- opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do zgłoszenia wykonywania prac w organie architektonicznym (Starostwo Powiatowe w Stargardzie) oraz
- ogłoszenie przetargu na wykonanie placu zabaw wraz z zakupem urządzeń i wyposażenia.
W ramach zaplanowanych robót, wykonana zostanie mechaniczna i ręczna niwelacja terenu działki wraz z montażem elementów małej architektury (altana do odpoczynku z zadaszeniem, ławki drewniane - 3 szt., kosze na śmieci - 3 szt.) oraz zamontowane zostaną urządzenia placu zabaw trwale związanych z ziemią (Samochód terenowy – 1 szt., Kuchnia błotna – 1 kpl., Huśtawka podwójna i bocianie gniazdo – 1 kpl., Domek sensoryczny pokoje – 1 kpl., Karuzela potrójna na łańcuchach – 1 szt., Huśtawka ważka na sprężynie – 1 szt., Karuzela tarczowa – 1 szt., Piaskownica edukacyjna – 1 szt., Bujaki na sprężynie - 3 szt., Tablica do malowania – 1 szt., Przekładaniec zręcznościowy – 1 szt., Ślizgawka zestaw – 1 szt., Samochód metalowy zestaw ze zjeżdżalnią – 1 kpl., Sklep potrójny – 1 kpl., Domek wielofunkcyjny – 1 kpl., Zestaw zabawowy (wieże, rampa, podejścia, schodki, zjeżdżalnie, przejścia - pomosty, ściana wspinaczkowa) - 1 kpl., Ogródek warzywno - kwiatowy - 1 szt.).
W ramach realizacji opisanego zadania, zaplanowane jest również
- nasadzenie drzew ozdobnych zacieniających teren placu zabaw (ok. 20 szt. drzew),
- zamówienie wyposażenia sprzętu i urządzeń nietrwale związanego z gruntem tj. zabawki przenośne (wózki do lalek - 2 szt., samochody różne - 5 szt. ), zabawki do piaskownicy, zabawki do kuchni błotnej (piłki, lornetki, kreda do tablicy, narzędzia ogrodowe dla dzieci tj grabki, taczki, szpadelki, konewki, wiaderka, garnki, sitka, parasole stojące - 2 szt., itp.),
- obsianie teren trawą (w miejscach wykonywania robót ziemnych) oraz pielęgnacja trawników na całym terenie placu zabaw.
Realizacja całego zakresu opisanych robót, musi zostać oczywiście zakończona stosownym protokołem odbioru, potwierdzającym właściwe i zgodne z projektem wykonanie zaplanowanych robót, warunkujące uzyskanie stosownego certyfikatu.
Finalnie potwierdzeniem poprawności wykonania prac zrealizowanych na placu zabaw oraz sposobu i jakości zamontowanych na nim sprzętów i urządzeń, będzie wydanie świadectwa z kontroli pomontażowej placu zabaw, stanowiącego o zgodności z warunkami określonymi w stosownych dla tego typu przedsięwzięć normach tj. PN-EN 1176 lub 1177.
W związku z opisanym stanem rzeczy, znaczna część urządzeń i elementów placu zabaw mieszczącego się dotychczas koło budynku Szkoły Podstawowej w Ińsku, która jest sprawna a ich stan techniczny daje możliwość dalszego z nich korzystania, w momencie rozpoczęcia realizacji ww. projektu będzie przeniesiona na plac zabaw zlokalizowany koło budynku Urzędu Miasta i Gminy w Ińsku, tam zostanie zamontowana i po wykonaniu niezbędnych prac udostępniona najmłodszym.
Pragnę zaznaczyć, że na terenie miasta Ińsko znajdują się jeszcze dwa inne place zabaw tzn. przy Szkole Podstawowej i na promenadzie im. J. Hoffmana, których lokalizacja znajduje się w atrakcyjnych dla turystów miejscach. Te place zabaw wyposażone są w urządzenia będące w dobrym stanie technicznym. W okresie wakacji, dzieci będą miały możliwość korzystania z placów zabaw wskazanych powyżej.
Pani Redaktor, w nawiązaniu do artykułu opublikowanego w Kurierze Szczecińskim w dniu 21-03-2025r., chciałabym się podzielić kilkoma istotnymi uwagami i spostrzeżeniami.
Jest w moim przekonaniu sprawą kapitalnej wagi przede wszystkim to, że dzięki publikacjom prasowym, możliwe jest nagłośnienie oraz zaprezentowanie ważnych i nierzadko złożonych problemów dotyczących społeczności lokalnych, problemów mających swój szczególny wymiar na poziomie gminnym.
Z perspektywy ponad jedenastu miesięcy sprawowania urzędu Burmistrza Ińska, mam również świadomość, że każdy jeden tego typu problem prezentowany na łamach prasy, ma swój określony – bardzo szczególny wymiar medialny.
Z tego też powodu, przygotowując odpowiedzi na przesłane przez Panią pytania/zagadnienia, starałam się udzielić rzetelnych i wyczerpujących informacji w oparciu o pełne dane i dostępne dokumenty. Przygotowanie przesłanej Pani informacji, wymagało oczywiście ode mnie poświęcenia czasu i uwagi ale z uwagi na wagę poruszonych problemów, starałam się aby odpowiedź zawierała pełne i rzetelne informacje w obiektywnym ujęciu.
Pismo, które zostało Pani przesłane w dniu 19-03-2025r. (w odpowiedzi na wcześniejsze zapytanie), w moim przekonaniu zawierało wszelkie niezbędne informacje umożliwiające i pozwalające w sposób wyczerpujący i bezsporny zaprezentować stanowisko w poruszanych przez Panią Redaktor kwestiach.
W dniu 21 marca 2025r. w Kurierze Szczecińskim opublikowany został artykuł Pani autorstwa pod tytułem „Temat referendum przewija się niemal codziennie”. W artykule przywołuje Pani zapisy oraz informacje z przesłanego (przygotowanego przeze mnie pisma).
W kontekście głównego wątku, jakiemu ten artykuł został poświęcony, poruszone zostały bardzo istotne kwestie, dotyczące wskazania moich jako Burmistrza Ińska konkretnych realizowanych przeze mnie dotychczas działań oraz wskazania poczynionych przeze mnie dotychczas starań w celu pozyskania środków na finansowanie istotnych zadań, które są realizowane lub będą realizowane przez Gminę Ińsko.
Oczywiście zdaję sobie sprawę, iż z racji określonych ograniczeń, nie jest możliwe opublikowanie na łamach gazety, zaprezentowanych przeze mnie pełnych treści wyjaśnień w przesłanej formie.
Z przykrością jednak odebrałam informację zwrotną od osób, które również miały okazję zapoznać się z treścią przesłanego Pani pisma, czyli z kompletem informacji niezbędnych do publikacji Pani artykułu, który ukazał się w Kurierze Szczecińskim w dniu 21 marca 2025r.
Kwestia będąca kluczową w kontekście głównego wątku opublikowanego artykułu, czyli to co udało mi się dotychczas jako Burmistrzowi Ińska zrobić w sensie realizacji zadań i zabiegów celu pozyskania funduszy na realizację zadań, została wręcz zmarginalizowana i wybrzmiała mówiąc oględnie w nieszczególny dla mnie sposób.
Wymieniona w artykule kwota 694.008,00 zł pozyskana na organizację i prowadzenie 6 (sześciu) linii komunikacji publicznej na terenie Gminy Ińsko, jest oczywiście zgodna ze wskazaną w przesłanej przeze mnie informacji.
Z przykrością jednak muszę przyznać, iż zaprezentowana w treści artykułu kwota pozyskanych środków, nie stanowi nawet 15 (piętnastu) procent kwoty 4.877.150,73 zł, która została przeze mnie wskazana jako łączna kwota środków o którą zabiegam tzn. projekty lub wnioski zostały już złożone, zaakceptowane, a część środków została już przyznana.
Zdaję sobie sprawę, iż moje dokonania jako Burmistrza Ińska na przestrzeni ostatnich 11 miesięcy pewnie nie są dla Pani imponujące, jednak przy całej sympatii jaką darzę Panią z racji chociażby trudnej misji, której się Pani podjęła, realizując niełatwy temat, taki sposób zaprezentowania moich dotychczasowych starań, budzi mój niepokój.
W opisanych okolicznościach, trudno jest mi uznać, iż zaprezentowane w Pani artykule treści prezentują obiektywny obraz moich dotychczasowych dokonań jako Burmistrza Ińska.
W trosce o obiektywny przekaz treści prezentowanych na łamach Kuriera Szczecińskiego, jak również w trosce o Pani wizerunek jako Redaktora jak i w szczególności wizerunek i powagę Urzędu Burmistrza Ińska, który reprezentuje, a którego sprawowanie zostało mi powierzone przez mieszkańców Gminy Ińsko, oczekuję z Pani strony na pełne zrozumienie i pozostaję z należnym szacunkiem.
W treści publikowanego przez Panią na łamach prasy materiału, proszę o wskazanie źródła informacji.
Burmistrz Ińska
Ewa Szkołut